صفر تا صد آبجو بلک جوجو

یکی از جدیدترین محصولات سلامت محور شرکت تهران گوار، آبجو بدون الکل بلک جوجو است که در همین مدت کمی که به بازار عرضه شده، محبوبیت خاصی در بین آبجوخورها پیدا کرده است و طرفداران خود را دارد. امروز می‌خواهیم در مورد این نوشیدنی خوش طعم و گوارا با هم صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

یک لیوان آبجو بدون الکل جوجو بلک در کنار یک بطری آبجو بلک

تاریخچه بلک در دنیا

همان‌طور که قبلا در مقاله همه چیز در مورد مالت برشته و آبجو بلک عنوان کرده بودیم، قدیمی‌ترین آبجو بلک شناخته شده، براونشویگر مام (Braunschweiger Mumme) است که از قرون وسطی (حدود سال1390 میلادی) تاکنون در آلمان تولید می‌شود.

جوجو بلک چه طعمی دارد؟

برای آن دسته از دوستانی که تاکنون این محصول را امتحان نکرده‌اند، باید بگوییم که آبجو بلک جوجو طعم مطبوع برشته با نوت‌های شکلات و قهوه و عطر قهوه برشته و رازک دارد که با همان اولین جرعه، شما را شیفته‌ی دنیای جذاب آبجوخوری خواهد کرد.

هنگامی که یک جرعه از آن را می‌نوشید، به دلیل ویسکوزیته (چسبندگی) بالای نوشیدنی، سطح داخلی دهان، بافت آن را تماما حس می‌کند. این حس که اصطلاحا دهان‌مزه یا دهان‌پرکنی نامیده می‌شود، یکی از خصوصیات اصلی برای توصیف آبجو است. پس از نوشیدن آن، اثری که باقی می‌گذارد شامل تلخی مطبوع رازک و خشکی است.

ماءالشعیر اصولا طعم تلخی دارد که به دلیل وجود ماده‌ای به نام ایزو-آلفا-اسید در آبجو است که از ترکیبات موجود در رازک می‌باشد. واحد اندازه‌گیری تلخی آبجو IBU است که مخفف International Bitterness Unit (واحد تلخی بین المللی) می‌باشد. میزان تلخی ماءالشعیر به استایل آن و نوع و میزان رازک به کار رفته در آن بستگی دارد. کمترین میزان تلخی 5 IBU بوده ولی حداکثر آن مشخص نیست و سقف مشخصی ندارد. تلخی ماءالشعیر بلک جوجو در بازه 27-39 IBU قرار می‌گیرد.

رنگ آبجو بلک

یکی از ویژگی‌های ظاهری ماءالشعیر که در نگاه اول مشخص است، رنگ آن می‌باشد که بر اساس استایل آبجو و نوع مالت به کار رفته در آن، طیف وسیعی از رنگ‌ها از رنگ زرد خیلی کمرنگ تا مشکی را شامل می‌شود. شدت رنگ آبجو را می توان به سه روش مختلف شامل روش مرجع استاندارد (SRM)، كنوانسیون ماءالشعیرسازی اروپا (EBC) و یا لاویباند اندازه‌گیری کرد. هرچه رنگ ماءالشعیر به سمت انتهای طیف (مشکی) مایل باشد، مقدار آن بیشتر است. رنگ جوجو بلک در سیستم EBC، 50 می‌باشد، یعنی قهوه‌ای سوخته مایل به مشکی. در حالی که جوجو کلاسیک دارای رنگ 10EBC می‌باشد که نشان دهنده یک رنگ زرد کمرنگ است.

طیف رنگی آبجو و رنگ جوجو کلاسیک و جوجو بلک

ماءالشعیر بلک جوجو از چه موادی تولید می‌شود؟

ترکیبات اصلی جوجو بلک شامل دانه مالت جو، مالت برشته، رازک و آب است.

جدول ارزش غذایی جوجو بلک

جدول زیر، ارزش غذایی این نوشیدنی را در 250 میلی لیتر نمایش می‌دهد. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، میزان کالری حاصل از نوشیدن یک لیوان ماءالشعیر بلک جوجو 32.1 کیلوکالری است. همچنین باید گفت که میزان قند این نوشیدنی 6.25 گرم در 250 میلی لیتر است که عدد بسیار پایینی محسوب می‌شود. علاوه بر این، در تولید جوجو بلک از هیچ گونه شکر افزودنی استفاده نشده و قند موجود در آن صرفا از پخت دانه مالت به دست می‌آید.

انرژی

32.1 کیلو کالری

قند

6.25 گرم

چربی

0 گرم

نمک

0.35 گرم

اسیدهای چرب ترانس

0 گرم

 

نحوه پخت و فرآوری جوجو بلک چگونه است؟

ابتدا دانه‌های مالت توسط آسیاب خرد می‌شوند تا برای مرحله بعدی آماده شوند. سپس مالت آسیاب شده به مخزن خمیرسازی (Mash Tun) انتقال داده می‌شود تا در اثر حرارت و فعال شدن آنزیم‌ها، فرایند تجزیه نشاسته به قندهای ساده‌تر انجام شود. مالت برشته نیز در مخزن خمیرسازی مجزا که مشخصا برای مالت‌های تخصصی تعبیه شده است، به خمیر تبدیل شده و با خمیر موجود در مخزن اصلی ترکیب می‌شود.

خمیر آماده شده یا mash به مخزن عصاره گیری (Lauter Tun) منتقل می‌شود، در این مرحله فاز مایع و جامد از هم جدا می‌شوند. به فاز مایع، شربت یا wort گفته می‌شود و فاز جامد یعنی تفاله مالت از سیستم خارج می‌گردد. سپس شربت به مخزن جوش (Wort Kettle) منتقل شده و در تحت حرارت زیاد به جوش می‌آید. گیاه رازک نیز در همین مرحله به آن اضافه می‌گردد. مرحله بعدی، مخزن گردابی (Whirlpool) است که با حرکت گردابی خود، ذرات درشت شربت را جدا و از سیستم خارج می‌کند و دمای آن را تا 4 درجه سانتیگراد پایین می‌آورد. پخت ماءالشعیر در این‌جا به پایان می‌رسد و شربت وارد مخازن ته‌نشینی می‌گردد.

شربت بین 24 تا 48 ساعت در مخازن ته‌نشینی باقی می‌ماند تا ذرات ریز باقی مانده با ته نشین شدن در پایین مخزن، از شربت جدا شوند. سپس شربت در واحد فیلتراسیون شفاف شده و گاز کربن دی اکسید به میزان لازم به آن اضافه می‌شود. اکنون ماءالشعیر بلک جوجو آماده است که در مخازن محصول نهایی نگهداری می‌شود تا در زمان مناسب به واحد بسته‌بندی منتقل شود.

شرایط نگهداری

بطری‌های آبجو بلک جوجو باید به دور از نور مستقیم خورشید و در جای خنک نگهداری شوند.

برای خرید جوجو بلک می‌توانید از جوجوشاپ استفاده کنید.

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید