لیوان‌های مختلف آبجو کارتونی

۷ نوع لیوان برای سبک‌های مختلف آبجو

وقتی صحبت از آبجو به میان می‌آید، همه لیوان‌های شیشهای با هم یکسان نیستند. مطمئناً، شما می‌توانید ماءالشعیر مورد علاقه خود را در هر ظرفی که در دسترس دارید بریزید و آن را بنوشید. اما دلیلی وجود دارد که سبک‌های خاصی از آبجو به طور سنتی در انواع خاصی از لیوان‌ سرو می‌شود. و دلیل آن صرفا برای ظاهر نیست (اگرچه ظاهر آبجو مطمئناً نقش مهمی در تجربه نوشیدن آن ایفا می‌کند.) بلکه اشکال و سبک‌های مختلف ظروف آبجوی موجود در بازار در بسیاری از موارد، برای برجسته‌تر کردن یا تقویت ترکیبات معطر ذاتی انواع سبک‌های ماءالشعیر طراحی شده است. و همانطور که همه ما می‌دانیم، بو تأثیر زیادی بر نحوه درک ما از طعم دارد. بنابراین، لیوان ماءالشعیر مناسب می‌تواند تجربه نوشیدن آبجو شما را دگرگون کند.

چند نوع لیوان مختلف برای سبک‌های مختلف آبجو

طیف گسترده‌ای از لیوان‌های شیشه‌ای آبجو در بازارهای جهانی موجود هستند که می‌توان از بین آنها انتخاب کرد. هر کدام از این لیوان‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در واقع، برخی از آن‌ها به طور خاص برای کمک به حفظ کف یا فوم ماءالشعیر طراحی شده‌اند، در حالی که برخی دیگر برای کمک به بهبود رنگ آن طراحی شده‌اند. مهم است که به یاد داشته باشید که این، چیزی بیش از یک لیوان است که آبجو را درون خود نگه می‌دارد. لیوان آبجو، یک ساز و کار تحویل است که طعم، رنگ و عطر منحصر به فرد آبجو مورد علاقه شما را به نمایش می‌گذارد. نوع لیوانی که استفاده می‌کنید این توانایی را دارد که بر تجربه کلی شما از ماءالشعیر کاملا تأثیر بگذارد. در این مقاله ۷ تا از معروف‌ترین لیوان‌های آبجو را به شما معرفی می‌کنیم.

لیوان پاینت یا پینت، یکی از معروف‌ترین لیوان‌های آبجو است

۱. لیوان پاینت

در حالی که انواع مختلفی از لیوان‌های از نوع پاینت وجود دارد، لیوان پاینتی آمریکایی احتمالاً رایج‌ترین لیوان برای سرو آبجو است. این لیوانی است که احتمالاً در رستوران برای سرو آبجو استفاده می‌شود. لیوان پاینت آمریکایی که گاهی به آن لیوان شیکر هم می‌گویند، شکل استوانه‌ای ساده و کمی لاغر دارد که با بالا رفتن قطر آن زیادتر می‌شود. ظرفیت این نوع پاینت معمولاً ۴۵۰ گرم است. و استفاده از آن برای بیشتر انواع آبجو، از جمله لاگر و ایل، و همچنین سبک‌های دیگر مانند استوت، پورتر و آی پی ای رایج است.

لیوان پاینت انگلیسی، که معمولاً به آن لیوان امپریال یا نونیک نیز گفته می‌شود، شکلی شبیه به پاینت آمریکایی دارد، اما لبه‌ی کمی در قسمت بالایی دارد. پاینت انگلیسی ۵۷۰ گرم ظرفیت دارد و معمولاً برای نوشیدن ایل و لاگر انگلیسی استفاده می‌شود.

ساختن این نوع لیوان ارزان و نوشیدن از آن آسان است. رستوران‌ها عاشق نگهداری لیوان‌های پاینتی هستند؛ زیرا تمیز کردن و روی هم چیدن آن‌ها آسان است. احتمالاً به همین دلیل است که این لیوان‌ها برای بیشتر علاقه مندان آبجو جزء اولین گزینه‌ها است.

ماگ آبجو، یک لیوان دسته دار برای نوشیدن آبجو است

۲. ماگ آبجو

ماگ آبجو یکی از موارد مورد علاقه شخصی من است، زیرا بسیار محکم است، استفاده از آن آسان است و مقدار زیادی ماءالشعیر را در خود جای می‌دهد. این نوع لیوان ماءالشعیر در اندازه‌های مختلف وجود دارد و در انگلستان، آلمان و امریکا رایج است.

ویژگی اصلی ماگ آبجو، شکل استوانه‌ای پهن آن با دسته‌ای در کناره لیوان است. دیواره ضخیم آن به عنوان یک عایق عمل می‌کند تا نوشیدنی شما خنک بماند، در حالی که دسته ماگ از گرم شدن ناخواسته آبجو توسط دستان شما جلوگیری می‌کند.

گاهی اوقات ماگ‌های آبجو دارای فرورفتگی‌هایی در سراسر لیوان هستند. در حالی که بیشتر افراد معتقدند این فرورفتگی‌ها صرفاً برای اهداف تزئینی است، برخی دیگر استدلال می‌کنند که این فرورفتگی‌ها به فرد کمک می‌کند تا از رنگ و شفافیت کلی آبجو خود آگاه شود.

به هر حال، نمی‌توان منکر محبوبیت این لیوان آبجو شد. استفاده از آن آسان است و آبجو زیادی در خود جای می‌دهد.

استاین آبجو، مانند ماگ ولی در دار است

۳. استاین

استاین بسیار شبیه به ماگ است. در واقع، این شباهت آنقدر زیاد است که اغلب این دو نوع لیوان آبجو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. اما اینطور نیست، در حالی که شکل آن‌ها یکسان است، استاین‌ها مجهز به یک درب لولایی و یک اهرم برای انگشت شست هستند تا درب آن را به راحتی باز کند. علاوه بر این، استاین‌ها به طور سنتی از مواد متنوع‌تری از جمله چینی، سنگ، نقره و چوب ساخته می‌شوند.

"استاین" شکل مخفف Steinzeugkrug، کلمه آلمانی برای پارچ یا کوزه سنگی است. در گذشته، مردم ترجیح می‌دادند از استاین برای نوشیدن ماءالشعیر استفاده کنند، زیرا عموماً اعتقاد بر این بود که درپوش‌ها بهداشتی‌تر هستند و در نهایت از طاعون بوبونیک جلوگیری می‌کنند. در واقع، در اوایل قرن شانزدهم میلادی بسیاری از جوامع در سراسر اروپا قوانینی را تصویب کرده بودند که طبق آن ظروف غذا و نوشیدنی باید مجهز به درب می‌بودند.

هرچند امروزه استاین‌های آبجو همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما بیشتر به عنوان ظروف زینتی یا سوغاتی در میان اکثر مصرف کنندگان آبجو در نظر گرفته می‌شوند. اکثر مردم راحتی یک لیوان پاینت را به یک استاین سنتی ترجیح می‌دهند.

جام یا گیلاس، یک لیوان پایه دار برای نوشیدن آبجو است

۴. جام و گیلاس

جام‌ها یکی از انواع بزرگتر و باشکوه‌تر ظروف شیشه‌ای هستند که مصرف کنندگان ماءالشعیر با آن مواجه می‌شوند. برخلاف پاینت که مقدار مشخصی مایع را در خود جای می‌دهد، جام‌ها را می‌توان در اندازه‌های مختلف پیدا کرد.

جام ها را می‌توان با پایه ضخیم و گاها بلند و پیاله‌ای که در بالای آن قرار گرفته توصیف کرد. گیلاس، یکی دیگر از نام‌های رایج جام‌ها هستند، زیرا شکل یکسانی دارند. گیلاس‌ها معمولاً دیواره شیشه‌ای ضخیم‌تری دارند و ممکن است سنگین‌تر باشند. برخی از جام‌ها و گیلاس‌ها ممکن است یک لبه طلایی یا نقره‌ای در قسمت بالایی داشته باشند که صرفاً تزئینی بوده و در بهبود کیفیت آبجو نقشی ندارد.

جام‌ها و گیلاس‌ها گزینه‌های عالی برای آبجوهای سنگین و مالتی، مانند ایل بلژیکی و باک آلمانی هستند. این نوع لیوان‌ها دارای دهانه عریضی هستند که به شخص در تجزیه و تحلیل مشخصات کلی طعم و عطر آبجو کمک می‌کند.

لیوان پیلسنر (پیلزنر) مناسب برای نوشیدن پیلسنر

۵. لیوان پیلسنر

این نوع لیوان آبجو، بلند و لاغر با انحنای کم و در برخی موارد بدون هیچگونه انحنا است. لیوان پیلسنر عمدتاً برای آبجوهای سبکتر مانند پیلسنر طراحی و استفاده می‌شود.

به طور معمول، اندازه‌های مختلفی از لیوان‌های پیلسنر وجود دارد، اما در بیشتر موارد، همه آنها ظرفیتی کمتر از یک لیوان پاینت دارند. طراحی باریک این لیوان به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد تا از رنگ‌ها و حباب‌های گاز موجود در ماءالشعیر خود لذت ببرند. همچنین این نکته که قسمت بالایی آن کمی پهن‌تر است به حفظ فوم آبجو کمک می‌کند و طعم و عطر واقعی آن را به خوبی بروز می‌دهد.

این نوع لیوان آبجو در بین آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بسیار محبوب است و با گذشت سال‌ها محبوبیت آن افزایش می‌یابد. آنها نه تنها برای نوشیدن لذت بخش هستند، بلکه توانایی شما را در درک طعم واقعی آبجو افزایش می‌دهند.

تنها نقطه ضعف لیوان پیلسنر این است که معمولا آبجو کمتری نسبت به انواع دیگر لیوانهای آبجو در خود جای می‌دهد. اگرچه، باید توجه داشت که اندازه لیوان‌های پیلسنر متفاوت است، بنابراین ممکن است لیوان پیلسنر شما این‌طور نباشد.

لیوان وایزن یا آبگندم، مناسب برای نوشیدن آب گندم

۶. لیوان آبگندم (وایزن)

وایزن در زبان آلمان به معنای آب گندم است. لیوان آبگندم (وایزن) به دلیل شکل و اندازه مشابه، اغلب با لیوان پیلسنر اشتباه گرفته می‌شود. تفاوت اصلی این دو سبک در این است که لیوان‌های آبگندم به خصوص در قسمت بالای آن، انحنای بیشتری نسبت به لیوان پیلسنر دارند.

این لیوان دارای یک پایه محکم و باریک است و هرچه به سمت بالای لیوان نزدیک می‌شویم، انحنای مشخصی که ویژه این نوع لیوان است شکل می‌گیرد. این نوع لیوان آبجو بسیار بلندتر از یک لیوان پاینت است و معمولاً حداقل نیم لیتر آبجو را در خود جای می‌دهد.

همان‌طور که از نامش پیداست، لیوان آب گندم (وایزن) برای آبجوهای سبک آبگندم (Weizenbier) طراحی شده و عمدتاً برای نوشیدن آن‌ها استفاده می‌شود. لبه منحنی بالای لیوان در به دام انداختن حباب‌های گاز و ایجاد یک فوم غلیظ نقش مهمی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که عطر و طعم آب گندم را به طور کامل درک کنید.

مقاله مرتبط: همه چیز در مورد آبگندم

مقاله مرتبط: آبگندم: از قانون خلوص باواریا تا نجات مونیخ از ویرانی

همچنین بخوانید: ۵ راز سلامتی آبگندم

لیوان لاله و گل خار

۷. لیوان لاله و گل خار

دو لیوان آبجو محبوب دیگر که باید امتحان کنید، لیوان لاله و گل خار هستند. لیوان لاله که برای به دام انداختن و حفظ فوم طراحی شده است به افزایش طعم و عطر آبجو رازکی و مالتی کمک می‌کند. این نوع لیوان نیز مانند جام‌ها و گیلاس‌ها، دارای پایه کوچک و پیاله‌ای منحصربه‌فرد و لاله‌مانند در بالای آن هستند. لبه بالایی لیوان به سمت بیرون منحنی شده و لبه‌ای را تشکیل می‌دهد که در به دام افتادن فوم موثر است. لیوان لاله معمولاً برای آبجوهای قوی‌تر مانند آی پی ای دبل و ایل بلژیکی استفاده می‌شود.

لیوان گل خار شبیه یک نسخه کشیده از لیوان لاله است. همان پایه‌ی کوتاه با پیاله‌ای شبیه لامپ حبابی روی آن، اما کمی بلندتر است و در قسمت لبه لیوان انحنای کمتری دارد. لیوان گل خار معمولاً برای ایل اسکاتلندی طراحی شده است، زیرا "گل خار" گل رسمی اسکاتلند است.

پیاله لامپ مانند به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی و بدون نگرانی ماءالشعیر را درون لیوان بچرخانید و عطرهای آن را کاملا آزاد کنید. این لیوان یکی دیگر از انواع لیوان آبجو است که در بین علاقه مندان آبجو بسیار محبوب است.

مقاله مرتبط: وقتی از کف آبجو حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم؟

لیوان مورد علاقه شما کدام است؟

همانطور که می‌بینید، انواع مختلفی از لیوان‌های آبجو وجود دارد. هر کدام از آن‌ها برای بهبود تجربه نوشیدنی که از سبک مورد علاقه آبجوی خود بدست می‌آورید طراحی شده‌اند. حتما با این توضیحات تا الان متوجه شده‌اید که نوع لیوانی که آبجو خود را از آن می‌نوشید، در تجربه کلی شما نقش دارد.

با تمام این تفاسیر، کدام نوع لیوان آبجو مورد علاقه شماست؟ حتما نظر خود را همین پایین در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید