آبجو بلک جوجو

تاریخ آبجو به چه روزی برمیگرده

آبجو یا  beerقدیمی‌‌ترین و پرمصرف‌ترین نوشیدنی در جهان است. این نوشیدنی پس از آب و چای محبوب‌ترین نوشیدنی در سراسر جهان محسوب می‌شود.

در این مقاله با ما باشید تا چرایی این محبوبیت را بررسی کنیم و ببینیم که آبجو از کجا آمده است. همراه ما باشید.

دوران باستان: نوشیدنی الهی کشف می‌شود...

اگر در آلمان قرون‌وسطی این سوال را می‌پرسیدید قطعا جواب‌تان کشور آلمان بود. اما امروز با تحقیقات گسترده این واقعیت اثبات شده که شروع تاریخچه آبجو به منطقه میان‌رودان (بین‌النهرین) بازمی‌گردد. تمدن‌های زیادی در این ناحیه برای اولین‌بار آبجو باستانی را کشف کردند.

10هزار سال پیش از میلاد مسیح در منطقه تپه‌های گودین که ایران امروزی را شامل می‌شود کشاورزی توسعه یافت و آبجو نیز کشف شد. آبجو در آن دوران بخش مهمی از رژیم غذایی مردمان بود و به‌دلیل خاصیت مسموم‌کنندگی‌اش آن را نوشیدنی الهی نامیدند.

براساس برخی تئوری‌ها سومری ها پیشگام تولید آبجو در جهان هستند. 4هزار سال پیش از میلاد مسیح در منطقه عراق امروزی سومری‌ها از جو آبجو می‌گرفتند.

بابلی‌ها در دوران باستان بیش از 20 نوع آبجو داشتند و در آن منطقه نیز این نوشیدنی الهی تلقی می‌شد. مصر، یونان و روم باستان نیز نشانه‌هایی از مصرف و تولید آبجو را دارند.

تاریخچه آبجو در دوره رنسانس: صومعه‌ها و آبجو‌ها

تاریخ آبجو در دوره بعدی به رنساس می‌رسد. در دوران رنسانس بیشتر صومعه‌های اروپایی آبجو تولید می‌کردند. آبجو ارزش غذایی بالایی داشت و نوشیدنی مناسبی برای راهبان در زمان روزه بود.

راهبان نیز نسبت به این نوشیدنی روی خوش نشان دادند و در برخی صومعه‌ها آنها این اجازه را داشتند که تا 5 لیتر آبجو در روز بنوشند. این صنعت به اروپای قرون وسطی کمک زیادی کرد. چون درآمد زیادی ناشی از تولید آبجو به صومعه‌ها سرازیر شد.

از رنسانس به انقلاب صنعتی: اولین کارخانه‌ها

زمانی که در منابع خارجی به‌دنبال history of beer بگردید متوجه خواهید شد که اولین کارخانه‌های آبجو‌سازی در جهان متعلق به آلمان، انگلستان و اتریش هستند.

در سال 800 پس از میلاد مسیح آلمانی‌ها کارخانه‌های تولید آبجو زیادی داشتند و هر روز تلاش می‌کردند تا کیفیت کار خود را بالا ببرند. در روستای کاسندورف واقع در شمال بایرن در نزدیکی کولمباخ مقادیر زیادی کوزه کشف شد که شواهدی برای کارخانه‌های آبجوسازی قرون وسطی در آلمان بود.

آلمانی‌ها خیلی زود توانستند کار خود را در دوره‌های بعدی مدرن‌تر کنند و به بهترین تولیدکننده آبجو تبدیل شوند.

در مستعمرات آمریکای شمالی هر روز کارخانه آبجو جدیدی تاسیس می‌شد و تعداد آنها روزبه‌روز درحال افزایش بود. در قاره جدید اولین کارخانه تولید آبجو در نیوآمستردام تاسیس شد که امروز به آن نیویورک می‌گویند.

جورج واشنگتن و توماس جفرسون تولیدات آبجو را به‌صورت جدی پیش گرفتند و دستورالعمل خاص خود را هم داشتند. در قرن 19‌ام آبجو به یک نوشیدنی معروف در سراسر جهان تبدیل شده بود.

این نوشیدنی در آن زمان حتی در صدر نوشیدنی‌های جهان نیز وجود داشت. در این دوره فرایند آبجوسازی مدرن شد و برای اولین‌بار در ساخت آن از مخمر استفاده کردند.

جشنواره‌های آبجو نیز در جهان برای اولین‌بار در این دوره پدید آمدند. تکنولوژی کنترل تخمیر در این دوره پیشرفت بسیار زیادی را نصیب آبجو کرد و این صنعت را دگرگون نمود. اگر به دانستی‌هایی این‌چنینی درباب آبجو علاقه‌مندید حتما مقاله 7 نکته جذاب در تاریخ آبجو که نمی‌دانستید را هم بخوانید.

آبجو امروز چه وضعیتی دارد؟

امروز کارخانه‌ها تولید آبجو زیادی در سراسر جهان وجود دارند. قدمت آبجو باعث شده که امروز طعم بسیار دل‌پذیرتری نسبت به نمونه آن در دوران باستان داشته باشیم.

 

تکنولوژی‌های مختلف بر روی این نوشیدنی تاثیر گذاشته‌اند و وضعیت آن را دچار تحول اساسی کرده‌اند. امروز در ایالات متحده بیش از 9000 کارخانه تولید آبجو وجود دارد.

آبجو بدون الکل متعلق به چه زمانی است؟

حالا که صحبت از آبجو بدون الکل شد بد نیست تاریخچه ماءالشعیر را نیز بررسی کنیم. جالب است بدانید که اولین ماءالشعیرهای دنیا مربوط به کشور‌های اسلامی که در آنها مصرف الکل حرام است، نیستند. ماءالشعیر قدمت زیادی دارد و در همان دوران مدرن برای اولین‌بار کشف شد.

براساس تحقیقات مصرف آبجویی که الکل ندارد می‌تواند فواید آبجو‌های الکلی را داشته باشد و درعین‌حال‌که مضرات الکل در آن ناپدید شده است.

جمع‌بندی

تاریخچه آبجو بسیار طولانی است و نمونه‌های اولیه آن در سرزمین‌ها و تمدن‌ها باستانی دیده شده است. ایران نیز از همان ابتدا از پیشگامان تولید آبجو بوده و امروز نیز ماءالشعیر‌های بسیار باکیفیتی را تولید می‌کند.

 

آبجو در مراحل ابتدایی کشفش دارای الکل بود اما در دوران صنعتی با استفاده از یک شیوه مدرن آبجو های بدون الکل نیز تولید شد تا دیگر مضرات یک نوشیدنی الکلی را نداشته باشد. بااین‌حال نمونه تخمیری آن هنوز هم تولید می‌شود. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید.

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید