فواید آبجو برای تقویت مو

2 روش کاربردی تقویت مو با آبجو [خواص آبجو برای مو]

اگر بگوییم برای رشد و تقویت موهایتان می‌توانید از آبجو استفاده کنید، چه خواهید گفت؟ شاید در نگاه اول، استفاده از آبجو برای تقویت مو کمی عجیب و غیرمنتظره باشد. اما اگر به خوبی ترکیبات این نوشیدنی بی‌نظیر را بررسی کنیم، می‌بینیم که عناصر اصلی ماءالشعیر یعنی مالت جو و رازک، مجموعه‌ای از انواع پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان را به آن هدیه می‌دهند که باعث می‌شود یکی از بهترین گزینه‌ها برای بهبود سلامت مو در میان تولید کنندگان محصولات مراقبت مو باشد.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با خواص شگفت‌انگیز آبجو برای تقویت مو آشنا کنیم تا شما نیز بتوانید به سادگی در منزل از آن بهره‌مند شوید. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه درمان مو با آبجو

همان‌طور که قبلا گفتیم، آبجو یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های ساخت دست بشر است که قدمت آن به حدود 5000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد [1].

در مصر باستان، نان و آبجو دو ماده غذایی مهم به شمار می‌رفت. گفته می‌شود که به کارگرانی که در ساخت اهرام مصر نقش داشتند به عنوان دستمزد، آبجو داده می‌شد. همچنین در کتب تاریخی عنوان شده است که آبجو از آب رود نیل تمیزتر بوده و مردم اغلب از این نوشیدنی به جای آب استفاده می‌کردند. در این دوره، پزشکان از آبجو برای رشد و تقویت موها نیز استفاده می‌کردند.

دختری شاد با موهای فر شاداب | تقویت مو با ماء الشعیر

چرا آبجو برای تقویت مو مفید است؟

آبجو به دلیل داشتن مواد مغذی زیر به تقویت مو کمک می‌کند:

ویتامین ب کمپلکس

مجموعه ویتامین‌های گروه ب، به عنوان یکی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت و کمک به رشد مو شناخته شده است [2]. چند مورد از فواید ویتامین ب برای تقویت مو:

  • کمبود ویتامین ب7 یا بیوتین که به ویتامین H (ویتامین مو) نیز معروف است، می‌تواند منجر به ریزش مو شود.
  • ویتامین‌های گروه ب، اکسیژن و مواد مغذی را به فولیکول‌های مو و پوست سر منتقل کرده و سلامتی را به موهای ضعیف برمی‌گرداند.
  • این ویتامین‌های شگفت انگیز همچنین در تولید گلبول‌های قرمز سالم به بدن کمک کرده و گردش خون را در پوست سر تحریک می‌کنند و به این ترتیب باعث افزایش سرعت رشد مو می‌شوند.

ویتامین E، ویتامین B6 و ویتامین C

این سه ویتامین موجود در رازک دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که برای سیستم ایمنی بدن عالی است و با خنثی کردن آثار مخرب رادیکال‌های آزاد، به سم زدایی مو و پوست کمک می‌کند. همچنین ویتامین ب6 با تقویت فولیکول مو، از ریزش آن جلوگیری می‌کند.

پروتئین

پروتئین‌هایی که در مالت جو یافت می‌شوند، به داشتن خواص ترمیم کننده مو شناخته شده‌اند. بنابراین استفاده از آبجو برای مراقبت از مو، باعث قوی‌تر شدن و مقاومت آن در برابر شکستگی و موخوره خواهد شد.

ساکارز و مالتوز

هر دوی این قندهای طبیعی موجود در آبجو، باعث تقویت و سفت شدن کوتیکول یا همان لایه بیرونی موها می‌شود و به این ترتیب باعث ایجاد یک درخشندگی زیبا و طبیعی در موها می‌شود.

رازک

همان‌طور که قبلا در مقاله رازک، راز کیمیاگری آبجو گفتیم، یکی از کارکردهای گیاه رازک، خاصیت نگهدارندگی اون هست که بیشتر به خاطر فعالیت ضدباکتریایی و ضدقارچی این گیاه هست. گفته میشه آبجو به دلیل داشتن رازک، باعث رفع شوره سر که یک نوع عفونت قارچی هست میشه.

آهن و مس

این دو ماده معدنی موجود در آبجو در کنار رازک، باعث بهبود گردش خون در کف سر شده و به این ترتیب باعث تقویت مو‌ها می‌شوند.

پروسیانیدین

پروسیانیدین‌ها از ترکیبات پلی فنولی موجود در مالت جو هستند که علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی، باعث تقویت رشد مو، جلوگیری از تخریب کراتین و درمان ریزش مو می‌شوند.

یک سری ترکیبات پلی فنولی گیاهی در مالت جو وجود داره به اسم فلاونوئید که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند. حالا فلاونوئیدهای موجود توی مالت جو و سیب، یه زیرشاخه دارن به اسم پروسیانیدین که تحقیقات ثابت کرده می‌توانند به طور مستقیم باعث تقویت رشد موها بشوند [3]. توی یک تحقیق دیگه با موضوع ارزیابی آسیب‌های اکسیداتیو در موهای سفید هم، مشخص شد که الیگومرهای پروسیانیدین می‌توانند با قدرت به کراتین مو متصل شده و از تخریب و آسیب آن جلوگیری کنند [4]. یک تحقیقی هم در سال 2005 در موسسه تحقیقاتی تسوکوبای ژاپن روی 43 فرد مبتلا به طاسی با الگوی مردانه انجام شد تا اثر پروسیانیدین بر رویش مو را بررسی کنند. مشخص شد که استفاده خارجی (موضعی) از این ماده، بدون ایجاد هیچ‌گونه عوارض جانبی باعث رشد مجدد مو در این افراد شده [5].

رازک همچنین فعالیت ضد قارچی دارد، اما بیشتر در برابر گونه‌های قارچی که معمولا گیاهان را آلوده می‌کنند[6]. بنابراین، برای تأیید اینکه آیا آبجو به از بین بردن عفونت‌های قارچی پوست مانند شوره سر کمک می‌کند، تحقیقات بیشتری نیاز است.

موارد استفاده از آبجو برای تقویت مو

صاف و براق کردن مو

آبجو به عنوان یک شستشو دهنده مو برای دستیابی به موهای براق و صاف محبوبیت پیدا کرده است و این از در دسترس بودن بسیاری از شامپوها و نرم کننده های مبتنی بر آبجو در بازارهای خارجی (متأسفانه در بازار ایران این نوع شامپوها خیلی کمیاب هستند) مشهود است.

دختری در حال شانه زدن موهای سالم | تقویت مو با آبجو

نرم و مرطوب کردن مو

ماءالشعیر به مرطوب کردن موهای خشک و وز کمک می‌کند تا آن‌ها را نرم، درخشان و قابل کنترل کند. حتی برای موهای مجعدی که مراقبت از آنها دشوار است نیز مفید است.

رفع شوره سر

گفته شده که آبجو به دلیل دشاشتن رازک، باعث رفع شوره سر که یک نوع عفونت قارچی هست میشه. دلیل این ادعا هم به خاطر فعالیت ضدقارچی رازک هست، اما باید گفت این فعالیت ضدقارچی، بیشتر در برابر گونه‌های قارچی که معمولا گیاهان را آلوده می‌کنند اثبات شده و هنوز تحقیقات جامعی درباره تأثیر رازک بر رفع شوره سر صورت نگرفته است. البته در حال حاضر در بازارهای جهانی (تو ایران ما ندیدیم، شما اگر پیدا کردید تو کامنت‌ها بهمون بگید)، شامپوهای ضدشوره بر پایه آبجو وجود دارد که عوامل ضد قارچی به آن اضافه شده است که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید.

بهبود سرعت رشد مو

آبجو با داشتن ویتامین ب و سیلیسیم، سرعت رشد موها را افزایش می‌دهد.

افزایش استحکام مو

مواد معدنی موجود در آبجو باعث پاکسازی پوست سر از چربی و افزایش قدرت و استحکام آن می‌شود.

تنظیم pH کف سر

میزان pH مو 3.67 هست و هرچه pH موادی که با مو در تماس هست مثل شامپو، نرم کننده، ماسک مو و.. به این عدد نزدیک‌تر باشه، احتمال ایجاد الکتریسیته ساکن با بار منفی در بین موها کمتر میشه و در نتیجه مو وز نمیشه. از طرفی میزان pH کف سر 5.5 هست و شوینده‌های با pH بیش‌تر از 5.5، باعث افزایش اصطکاک بین تارهای مو و وز شدن، شکستن و گره خوردن اون‌ها میشن. از اونجایی که pH ماءالشعیر جوجو 4-4.2 هست، آبکشی موها با این آبجو باعث تعادل pH کف سر شده و از خشک شدن یا چرب شدن مو جلوگیری می‌کند.

میزان pH آبجو در مقایسه با pH مو و pH کف سر

از چه نوع آبجویی برای تقویت مو استفاده کنیم؟

بهترین آبجو برای مو، لزوما گران‌ترین آبجو موجود در بازار نیست. طبق نظر متخصصان، الکل موجود در آبجو، عکس نتایج دلخواه ما را ایجاد می‌کند؛ چرا که الکل باعث خشک شدن موها می‌شود. بنابراین بهتر است از آبجو بدون الکل برای این منظور استفاده شود.

برای تقویت مو، به سراغ آبجویی بروید که از دانه مالت و گیاه رازک تهیه شده باشد.

البته لازم به ذکر است که برای موهای مجعد، فقط باید از آبجوی تیره و غیر الکلی استفاده کنید. آبجو الکل دار باعث خشکی موها شده و نتایج عکس به همراه خواهد داشت.

دو روش استفاده از آبجو برای تقویت مو

نکته بسیار مهم: برای بازگرداندن طراوت و شادابی به موها با آبجو، باید حتما از آبجو کلاسیک بدون گاز استفاده کنید. چون اگر گاز موجود در آبجو با آب دوش مخلوط بشه،سختی آب بیشتر میشه و همین مسئله باعث خشکی کف سر و ایحاد خارش میشه و همچنین تمیز کردن موها رو مشکل میکنه.

دو راه برای از بین بردن گاز آبجو وجود داره: آن را حدود 10 ساعت باز بگذارید یا اگر عجله دارید آن را در ظرفی بریزید و در مایکروویو قرار دهید.

روش اول:

  1. موهای خود را با شامپو کاملا بشویید و تمیز کنید.
  2. مقداری آبجو بدون گاز در دستان خود بریزید و آن را از ریشه تا سر موها بمالید. همچنین می‌توانید آبجو را در یک بطری اسپری ریخته و آن را روی تمام موها و پوست سر خود اسپری کنید.
  3. آبجو را به آرامی با انگشتان خود با حرکات دایره‌ای به مدت 5 دقیقه روی پوست سر خود ماساژ دهید.
  4. 5 دقیقه دیگر صبر کنید و سپس موهای خود را کاملا با آب معمولی بشویید.

روش دوم:

  1. یک فنجان آبجو، یک فنجان آب و 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را مخلوط کرده و محلول را خوب هم بزنید.
  2. بعد از شستن موها با شامپو، از این محلول برای آبکشی موهای خود استفاده کنید.

اینکه هر چند وقت یکبار از این درمان‌ها استفاده می کنید به واکنش موهای شما به آنها و میزان آسیب مو بستگی دارد. اما به طور کلی توصیه می‌شود از این روش به صورت هفتگی (یک بار در هفته) استفاده کنید.

کلام آخر

آبجو یک نوشیدنی سرشار از ویتامین و مواد مغذی بر پایه دانه مالت هست که برای بهره‌مند شدن از خواص اون، علاوه بر نوشیدن میشه با روش‌هایی که در این مقاله و مقاله 4 تکنیک مراقبت از پوست با آبجو گفتیم ازش به صورت موضعی هم استفاده کرد. اگر شما هم از این روش‌ها برای تقویت پوست، مو و ناخن استفاده کردین، خوشحال میشیم تجربه‌تون رو با ما و بقیه مخاطبان توی کامنتها به اشتراک بذارین.

منابع

1. Brewer, Douglas J., Douglas James Brewer, and Emily Teeter. Egypt and the Egyptians. Cambridge University Press, 1999.

2. Haneke, Eckart, and Robert Baran. "Micronutrients for hair and nails." Nutrition for healthy skin. Springer, Berlin, Heidelberg, 2010. 149-163.

3. Kamimura, Ayako, and Tomoya Takahashi. "Procyanidin B‐3, isolated from barley and identified as a hair‐growth stimulant, has the potential to counteract inhibitory regulation by TGF‐β1." Experimental dermatology 11.6 (2002): 532-541.

4. Kim, Moon‐Moo. "Effect of procyanidin oligomers on oxidative hair damage." Skin Research and Technology 17.1 (2011): 108-118.

5. Takahashi, Tomoya, et al. "Investigation of the topical application of procyanidin oligomers from apples to identify their potential use as a hair‐growing agent." Journal of cosmetic dermatology 4.4 (2005): 245-249.

6. Bartmańska, Agnieszka, et al. "Antimicrobial properties of spent hops extracts, flavonoids isolated therefrom, and their derivatives." Molecules 23.8 (2018): 2059.

 

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید