تعدادی در بطری مشکی و کرمی جوجو

کمپین درهای بی بطری

یک نی پلاستیکی برای یک نوشیدنی، یک کیسه پلاستیکی برای حمل خرید، یک بسته بندی روی یک شکلات، اگر هر کدام از این‌ها را به صورت جداگانه در نظر بگیریم، بی ضرر به نظر می‌رسند. با فراگیر شدن تکنولوژی و سبک زندگی مدرن، محصولات متنوع به سادگی در دسترس همه قرار گرفته و چنان با سرعت مصرف شده و دور ریخته می‌شوند که ذهن ما شاید حتی فرصت در نظر گرفتن پیامدهای ناشی از آن را نداشته باشد. اما پلاستیک‌های یکبار مصرف هزینه زیست محیطی گزافی را به ما تحمیل می‌کنند، هزینه‌ای که ما تا هزاران سال بعد باید بپردازیم. اعتیاد ما به پلاستیک تأثیر مخربی بر اقیانوس‌ها، حیات وحش و سلامت ما دارد.

پلاستیک، در اواسط قرن نوزدهم میلادی اختراع شد اما استفاده از آن در دهه 70 میلادی در دنیا رایج شد. هزینه پایین‌تر استفاده از پلاستیک و وزن پایین آن، باعث محبوبیت سریع آن در میان تولیدکنندگان شد و به این ترتیب پلاستیک، جایگزین کاغذ و شیشه در بسته‌بندی بسیاری از محصولات گردید.

آمار و ارقام میزان تولید پلاستیک و بازیافت آن در جهان

  • از سال 1950 به این سو، 8.3 میلیارد تن پلاستیک تولید شده که نیمی از آن فقط در 15 سال گذشته تولید شده است!
  • طبق آمار برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، در حال حاضر سالانه 300 میلیون تن پلاستیک در جهان تولید می‌شود که نیمی از آن پلاستیک یکبار مصرف می‌باشد. این میزان تقریبا معادل وزن کل جمعیت جهان است!
  • تنها 8.7% پلاستیک تولید شده بازیافت می‌شود.
  • 91.3 درصد کل پلاستیک ها اصلا بازیافت نمی‌شوند. در عوض از محل‌های دفن زباله یا محیط زیست سر در می‌آورند و یا سوزانده می‌شوند که باعث افزایش گرمای جهانی و مشکلات دیگر می‌شود.
  • هر سال 8 میلیون تن پلاستیک از طریق رودخانه‌ها به اقیانوس‌ها ریخته می‌شود.
  • طبق آمارهای برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، اگر با همین سرعت تصاعدی به تولید پسماند پلاستیکی ادامه دهیم تا سال 2050 میزان پلاستیک موجود در اقیانوس‌ها از تعداد ماهی‌ها بیشتر می‌شود!

چگونه می‌توانیم این وضعیت را بهبود بخشیم؟

یکی از راه‌هایی که می‌توانیم به وسیله آن تأثیرات مخرب زباله‌های پلاستیکی را کاهش دهیم، بازیافت پلاستیک می‌باشد.

با توجه به این‌که در بطری‌های پلاستیکی بخش قابل توجهی از بسته‌بندی محصولات جوجو و والتر را تشکیل می‌دهد، شرکت تهران گوار تصمیم دارد در راستای مسئولیت اجتماعی خود به مناسبت 12 آذرماه، روز جهانی معلولین، کمپین #درهای_بی_بطری را با مشارکت شما عزیزان اجرا نماید. در این کمپین، شهروندان تهرانی می‌توانند درب‌های جمع‌آوری شده خود را به صورت رایگان برای ما ارسال نمایند تا طی فرایندی درآمد حاصله از بازیافت این درها صرف خرید ویلچر برای معلولین نیازمند شود. جزئیات این طرح را در زیر بخوانید.

چرا در بطری؟

از آن‌جا که درب بطری‌های نوشیدنی از پلی اتیلن تراکم بالا (HDPE) ساخته می‌شود که با جنس بدنه این بطری‌ها (پلی اتیلن ترفتالات یا PET) متفاوت است، دمای ذوب آن‌ها یکسان نیست و نمی‌توان آن‌ها را با هم بازیافت کرد. این‌جاست که اهمیت جداسازی و تفکیک پسماند مشخص می‌شود. علاوه بر این، کوچک بودن اندازه این درب‌ها، باعث می‌شود که به راحتی در محیط رها شوند و مشکلات زیست محیطی خاص خود را ایجاد کنند؛ مثلا ممکن است حیوانات آن‌ها را اشتباهی بخورند.

در بطری‌های دلستر جوجو بلک و آبگندم

مشکلات معلولین جسمی حرکتی

بیش از یک میلیارد نفر در دنیا به صورت اکتسابی (بر اثر حادثه) و یا به صورت انتسابی (ژنتیکی) با معلولیت دست و پنجه نرم می‌کنند که با شرایط مختلف معیشتی و محیطی در حال زندگی کردن هستند. باید تا جایی که ممکن است آنان را شناسایی و یاری رساند و یا به موسسات مربوطه معرفی کرد.

معلولان جسمی حرکتی مانند سایر انسان‌ها حق دارند از امکانات کافی برای یک زندگی سالم بهره‌مند شوند. باید با آن‌ها به گونه‌ای رفتار کنیم که بدانند عضو موثری از جامعه هستند تا اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و حس سربار بودن نداشته باشند. حتی معلولانی که توانایی بالایی نداشته و در آسایشگاه نگهداری می‌شوند نیز می‌توانند مفید باشند. فقط کافیست به آنان یادآور شویم که آنها نیز موثرند. در این‌جا به برخی از مشکلات این عزیزان اشاره می‌کنیم.

1. مشکلات رفت و آمد در جامعه

یکی از مشکلات عمده این عزیزان، تردد در سطح شهر است. در نظر نگرفتن محل‌های مناسب برای عبور و مرور معلولین در خیابان‌ها، پیاده‌روها، پارک‌ها، ورودی ساختمان‌ها و وسائل حمل و نقل عمومی در سطح شهر، رفت و آمد را برای معلولین جسمی حرکتی بسیار دشوار می‌کند تا جایی که برخی از این افراد به کلی از حضور در جامعه منصرف شده و ترجیح می‌دهند در منزل بمانند. برای رفع این مشکل، لازم است در برخی ساختمان‌ها علاوه بر پله، محل مناسبی برای ورود معلولان نیز در نظر گرفته شود، برای عبور از روی جوی‌های آب، پل مناسب گذاشته شود و در وسایل حمل و نقل عمومی، محلی برای ویلچر و افراد معلول در نظر گرفته شود.

2. مشکلات مالی

هرچه میزان پذیرش معلولین در جامعه کمتر باشد، امید و انگیزه این بخش از جامعه برای کار کردن و کسب درآمد کاهش می‌یابد و به دنبال آن مشکلات معیشتی و مالی زیادی بر این عزیزان تحمیل می‌شود. یکی از عوارض جانبی این مشکلات، کاهش بهداشت عمومی این قشر از جامعه است. برای رفع این مشکل، نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و مؤسسات غیرانتفاعی باید دست در دست هم داده و سیاست‌ها و استراتژی‌هایی را برای اشتغال‌زایی این عزیزان و همچنین فرهنگ‌سازی در میان بخش‌های مختلف مردم تدوین و اجرایی نمایند.

3. عدم وجود امکانات رفاهی مناسب

معلولین از نبود امکانات آموزشی، تفریحی و رفاهی مناسب و کافی رنج می‌برند. البته می‌توان گفت در سال‌های اخیر به کمک اینترنت و فناوری‌های روز، مشکلات این عزیزان در قسمت آموزش تا حدودی برطرف شده است. اما سایر مشکلات همچنان به قوت خود باقی است، برای مثال نبود محل ویژه برای عبور و همچنین نشستن معلولین در سینماها و پارک‌ها، استفاده از این فضاها را برای این عزیزان محدود نموده است که باید برای رفع این مشکلات چاره اساسی اندیشیده شود.

مردی روی یک ویلچر

شما عزیزان ساکن شهر تهران می‌توانید با شرکت در این طرح، علاوه بر کمک به بازیافت و حفظ محیط زیست، در یک کار خیر هم سهیم شوید. درب‌های ارسالی شما به مؤسسه خیریه رعد الغدیر اهدا می‌شود. این مؤسسه که از سال 1380 در زمینه اشتغال و توانبخشی معلولین جسمی حرکتی فعالیت می‌کند، از محل فروش این درب‌ها به مراکز بازیافت، برای معلولین نیازمند ویلچر تهیه می‌کند.

نحوه شرکت در کمپین درهای بی بطری ویژه شهروندان تهرانی:

  1. درب‌های جمع آوری شده (حداقل 10 درب بطری نوشیدنی بدون در نظر گرفتن برند آن) را بسته بندی کنید.
  2. روی یک برگه کاغذ، نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه خود را نوشته و به همراه درب‌ها در بسته قرار دهید. این کار برای این است که ما بتوانیم بعد از دریافت بسته، کد تخفیف ویژه جوجوشاپ را برای شما پیامک کنیم.
  3. در روز شنبه مورخ 1400/09/13 از ساعت 8 صبح الی 5 عصر بسته خود را با پیک موتوری به دفتر شرکت تهران گوار به آدرس خیابان ولیعصر، بالاتر از توانیر، نبش کوچه نیلو، پلاک2 ارسال کنید و گزینه پرداخت در محل را انتخاب کنید.

 

 

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید