آیکون بطری و قوطی آبجو، برگ گیاه، شاخه جو، لیوان نوشیدنی، خانواده

آیا آبجو باعث چاقی در ناحیه شکم می‌شود؟

حتما شما هم شنیده‌اید که نوشیدن آبجو باعث ایجاد چاقی شکم و بدفرم شدن بدن می‌شود. امروز می‌خواهیم این موضوع را از نظر علمی بررسی کنیم و ببینیم آیا واقعا حقیقت دارد یا صرفا یک شایعه است؟ پس با ما در این مقاله از جوجومگ همراه باشید.

کالری چیست؟

کالری (Calorie که حرف اول آن بزرگ نوشته شده است و در واقع همان کیلوکالری (kcal) می‌باشد) یکی از واحدهای انرژی است. یک کالری، میزان انرژی لازم برای گرم کردن یک کیلوگرم آب به اندازه یک درجه سانتیگراد است. مثلا وقتی می‌گوییم یک خوراکی 100 کالری دارد، در واقع منظورمان میزان انرژی‌ای است که بدن از خوردن آن خوراکی به دست می‌آورد.

بدن ما به کالری نیاز دارد تا بتواند فعالیت‌های روزانه‌اش را انجام دهد. البته باید توجه داشت که همه کالری‌ها یکسان نیستند. بعضی از خوراکی‌ها صرفا حاوی کالری بوده و هیچ‌گونه مواد مغذی ندارند. متخصصان تغذیه به انرژی‌ای که از خوردن این غذاها به دست می‌آوریم، اصطلاحا "کالری تو خالی" می‌گویند.

میزان کالری که هر شخص در طول روز می‌تواند دریافت کند به قد، وزن، سن، جنسیت، سبک زندگی و فعالیت‌های روزانه او بستگی دارد. به عبارت دیگر هر چه متابولیسم بالاتری داشته باشید، قادر هستید در طول روز کالری‌های بیشتری را بسوزانید؛ بنابراین می‌توانید میزان بیشتری کالری از غذاها و نوشیدنی‌های مختلف دریافت کنید بدون اینکه نگران افزایش وزن باشید. برای محاسبه کالری مورد نیاز روزانه خود می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

واقعیت این است که اگر بدن بیش از نیاز روزانه کالری دریافت کند، آن را به صورت چربی ذخیره می‌کند، فرقی نمی‌کند که این کالری از چه منبعی تأمین شده است.

آیا جنسیت در محل ذخیره چربی در بدن تأثیر دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت با این‌که مسائل ژنتیکی هم در این موضوع دخیل هستند؛ اما به صورت کلی می‌توان گفت بدن آقایان بیشتر تمایل به ذخیره چربی در ناحیه شکم دارد، در حالی که در بدن خانم‌ها چربی بیشتر در قسمت‌های بازو، ران و باسن ذخیره می‌شود. اما با افزایش سن و کاهش میزان هورمون‌ها، چربی در هر دو گروه بیشتر در ناحیه شکم تجمع می‌کند. تجمع چربی در ناحیه شکم بسیار خطرناک بوده و طبق گفته محققان با ایجاد سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت نوع 2 و فشار خون بالا رابطه مستقیم دارد [1 و 2].

آیا الکلی بودن یا نبودن آبجو اثری در میزان کالری آن دارد؟

 

نوشیدنی

انرژی (کیلوکالری)

100 میلی لیتر آبجو الکلی (الکل 4%)

43 *

100 میلی لیتر آبجو کلاسیک جوجو (الکل 0%)

12.84

* منبع: سایت healthline.com

در پاسخ به این سوال باید گفت بله، هرچند میزان کالری حاصل از نوشیدن آبجو به نحوه فرآوری و پخت آن و همچنین میزان الکل آن بستگی دارد، اما به طور متوسط هر 100 میلی لیتر آبجو با الکل 4% حاوی 43 کیلوکالری است که در مقایسه با آبجو کلاسیک بدون الکل جوجو 3.3 برابر بیشتر است. مطابق جدول زیر، میزان کالری حاصل از مصرف یک گرم الکل 7 کالری می‌باشد. هرچه میزان الکل موجود در ماءالشعیر بیشتر باشد، طبعا کالری بیشتری از نوشیدن آن به دست خواهد آمد. از آنجا که الکل برای کبد سمی و بسیار مضر است، اولویت بدن سوزاندن کالری‌های دریافت شده از الکل است. از طرفی، افرادی که مقادیر بالایی آبجو الکلی می‌نوشند، عموما سبک زندگی کم تحرک و اشتهایی زیاد برای خوردن غذا دارند. بنابراین کالری‌های اضافی که در چرخه سوخت و ساز بدن به مصرف نمی‌رسند، به صورت چربی در بدنشان ذخیره می‌گردد.

ماده غذایی

انرژی (کیلوکالری به ازای هر گرم)

چربی

9

الکل

7

پروتئین

4

کربوهیدرات

4

منبع: سایت healthline.com

آبجو و چاقی شکمی

این در حالی است که آبجو بدون الکل نه تنها این مشکلات را به وجود نمی‌آورد، بلکه می‌تواند در کاهش وزن و کاهش چربی نیز به بدن کمک کند.

در یک مطالعه متمرکز بر اثرات مصرف متوسط آبجو بر روی ترکیب بدن بزرگسالان سالم که تحت یک دوره تمرین ورزشی شدید قرار داشتند، گروه مصرف‌کننده آبجو بدون الکل کاهش قابل توجهی را در بافت چربی میانی، محیط دور کمر و نسبت اندازه کمر به باسن تجربه کردند. در حالی که گروه های دیگر (مصرف آبجو یا آب همراه با اتانول ودکا) هیچ تغییری در اندازه این متغیرها نشان ندادند [3].

حال باید دید کدامیک از ترکیبات موجود در آبجو بدون الکل باعث ایجاد این تأثیرات می‌شود؟

ایزو-آلفا-اسیدها یا ایزو-آلفا-هومولون‌های موجود در آبجو که از ترکیب رازک و آب در فرایند تهیه ماءالشعیر ایجاد می‌شوند، عامل اصلی تلخی آبجو می‌باشند. دانشمندان طبق تحقیقات انجام شده بر روی موشهایی که آلفا-اسید مصرف می‌کردند، به تأثیر مثبت ایزو-آلفا-اسید بر کاهش وزن، کاهش چربی و کاهش سطح تری-گلیسیرید پی برده‌اند. آن‌ها همچنین به این نتیجه رسیدند که ایزو-هومولون‌ها بر اندام‌های داخلی که در نتیجه‌ی اضافه وزن آسیب دیده‌اند، اثر حفاظتی دارند [4 و 5]. بنابراین می‌توان گفت یکی از عوامل اصلی کاهش وزن بر اثر نوشیدن ماءالشعیر بدون الکل، وجود رازک در آن می‌باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد خواص رازک، می‌توانید به مقاله رازک، راز کیمیاگری آبجو مراجعه کنید.

آبجو بدون الکل بهترین منبع برای تأمین آلفا-اسید برای بدن می‌باشد. میزان آلفا-اسید موجود در این نوشیدنی، 10 میلی‌گرم بر لیتر است و به دلیل تلخی زیاد این ترکیب، به جز ماءالشعیر، کمتر ماده غذایی وجود دارد که بتوان این مقدار آلفا-اسید را با خوردن آن دریافت کرد.

جمع‌بندی

برای داشتن بدن خوش فرم و سالم باید به میزان کالری که در طول روز از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مختلف جذب می‌کنیم توجه ویژه داشته باشیم. ماءالشعیر الکلی به دلیل وجود الکل، دارای کالری بیش از 3.3 برابر ماءالشعیر بدون الکل است که زیاده‌روی در مصرف آن و نداشتن فعالیت فیزیکی کافی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. در حالی که ماءالشعیر کلاسیک جوجو یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که به دلیل وجود رازک اثر مثبتی بر کاهش وزن، کاهش چربی و کاهش میزان تری گلیسیرید دارد. در پایان باید گفت میانه‌روی در خوردن و آشامیدن، داشتن برنامه غذایی مناسب و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه، راز سلامتی است.

برای خرید محصولات سلامت محور جوجو می‌توانید اینجا را کلیک کنید و در اسرع وقت سفارشتون رو درب منزل به صورت رایگان تحویل بگیرید.

اگر از این مطلب خوشتون اومد، لطفا اون رو با دوستانتون به اشتراک بذارید. در ضمن اگر نظر، انتقاد یا پیشنهادی در مورد این مقاله یا محصولات جوجو دارید، در پایین همین مقاله می‌تونید نظراتتون رو ثبت کنید. ما همیشه از خوندن کامنت‌های شما خوشحال میشیم.

مراجع:

1.  Bergman RN, Kim SP, Catalano KJ, Hsu IR, Chiu JD, Kabir M, Hucking K, Ader M. Why visceral fat is bad: mechanisms of the metabolic syndrome. Obesity (Silver Spring). 2006 Feb;14 Suppl 1:16S-19S. doi: 10.1038/oby.2006.277. PMID: 16642958.

2. Phillips LK, Prins JB. The link between abdominal obesity and the metabolic syndrome. Curr Hypertens Rep. 2008 Apr;10(2):156-64. doi: 10.1007/s11906-008-0029-7. PMID: 18474184.

3. Molina-Hidalgo C., De-Lao A., Jurado-Fasoli L., Amaro-Gahete F.J., Castillo M.J. Beer or ethanol effects on the body composition response to high-intensity interval training. The BEER-HIIT study. Nutrients. 2019;11:909. doi: 10.3390/nu11040909.

4. Ayabe T., Ohya R., Kondo K., Ano Y. Iso-α-acids, bitter components of beer, prevent obesity-induced cognitive decline. Sci. Rep. 2018;8:4760. doi: 10.1038/s41598-018-23213-9.

5. Miura Y., Hosono M., Oyamada C., Odai H., Oikawa S., Kondo K. Dietary isohumulones, the bitter components of beer, raise plasma HDL-cholesterol levels and reduce liver cholesterol and triacylglycerol contents similar to PPARα activations in C57BL/6 mice. Br. J. Nutr. 2005;93:559–567. doi: 10.1079/BJN20041384.

 

مطالب دیگر
نظرات کاربران

شما هم می توانید در مورد این خبر نظر بدهید

افزودن نظر جدید